Turystyka naturalna i zrównoważona – specjalizacja Borów Tucholskich
Projekt: Strategia marki i plan promocji Borów Tucholskich
Zamawiający: Kujawsko-Pomorska Organizacja Turystyczna
Wyzwanie
Bory Tucholskie należą do najbardziej rozpoznawalnych regionów w Polsce. Turystyka bazuje tu na kontakcie z lasem i dostępie do jezior. O wyjątkowości tego obszaru stanowi też czystość środowiska naturalnego i harmonia krajobrazu. Jednak turystyka nie rozwija się tutaj tak intensywnie, jak mogłyby na to wskazywać zasoby i dostępna infrastruktura. Bory odwiedzają w znacznej mierze stali bywalcy, trudniej tam o nowych przybyszów. Podjęliśmy się opracowania strategii marki turystycznej tego regionu, która pozwoliłaby mu na pozyskanie nowych odbiorców i współgrała z założeniami strategii marki Kujawsko-Pomorskie “Konstelacje dobrych miejsc”.
Działanie
Do współpracy zaprosiliśmy przedstawicieli branży turystycznej, gospodarzy obiektów, leśników, lokalnych aktywistów i krajoznawców. Określając kierunek rozwoju i promocji regionu skorzystaliśmy z metodyki tworzenia regionalnej specjalizacji. Poszukiwaliśmy takiego pomysłu na Bory Tucholskie, który pozwoliłby odnieść lokalne zasoby do globalnych trendów w turystyce. Odbyliśmy też wizję lokalną, doświadczając regionu z perspektywy zwykłego turysty.
Efekt
Regionalna specjalizacja, która znalazła się u podstaw marki turystycznej Bory Tucholskie, to turystyka naturalna. Z jednej strony bazuje ona na najważniejszych zasobach regionu, a z drugiej pozwala je odnieść do trendów i potrzeb odwiedzających. Turystyka naturalna ma zachęcać do wymyślania ofert zapewniających wielozmysłowy kontakt z przyrodą, sięgania w tym celu po nowe formaty (kąpiele i noclegi leśne, edukacja przygodowa w lesie itp.). To również zobowiązanie w zakresie organizacji usług i tworzenia infrastruktury w sposób jak najbardziej zrównoważony i niskoemisyjny. Bory Tucholskie mają się wpisać w nowe trendy i sięgnąć po odbiorców szukających kontaktu z naturą, ceniących lokalność i odpowiedzialność środowiskową.