Scroll me

Lokalne muzeum w globalnym świecie – podręcznik tworzenia strategii dla muzeów

Projekt: Przeprowadzenie procesu badawczego i opracowanie metodyki tworzenia strategii dla muzeów

Zamawiający: Małopolski Instytut Kultury w Krakowie

Wyzwanie

W pracy z regionami i miastami często odkrywamy, że kluczowe zasoby dziedzictwa są pod opieką małych muzeów. Jednostki te są istotne dla lokalnej tożsamości, jednak równocześnie muszą szukać coraz to nowych sposobów na przyciągnięcie odbiorców. Trendy w wystawiennictwie premiują duże obiekty, dysponujące nowoczesnymi wystawami pełnymi elektroniki i efektów specjalnych. Jak zatem sprawić, by małe muzeum było atrakcyjne dla osób przyzwyczajonych do multimedialnych atrakcji i oczekujących efektu "wow"? Czy takie muzeum może wykorzystać swój lokalny charakter i zasoby, by podjąć wyzwania płynące z globalnych przemian?

Działanie

Weszliśmy we współpracę z Małopolskim Instytutem Kultury (MIK) - liderem we wspieraniu regionalnych instytucji kultury. Razem uruchomiliśmy proces badawczy w małych muzeach w Małopolsce. Szukaliśmy pomysłów na takie opowieści, które, przy pomocy eksponatów i w zgodzie z lokalnymi kontekstami, poruszą sprawy istotne dla odbiorców. Metodę przetestowaliśmy warsztatowo w trzech obiektach w ramach programu Dynamika Ekspozycji MIK.

Efekt

Powstał poradnik „Lokalne muzeum w globalnym świecie”, prezentujący interpretacyjne podejście do pracy z dziedzictwem. Wyjaśnia on, jak, krok po kroku, tworzyć nowe opowieści w lokalnych muzeach. Metoda ta jest obecnie wykorzystywana przez instytucje dziedzictwa w całej Polsce do tworzenia strategii udostępniania i planowania działań z publicznością.

Wróć do portfolio